Monday, October 20, 2014

TUTORIAL : STYLE MAKEUP KOREAN UTK WANITA MELAYU ?

TOPIK : TEKNIK MEKAP KE PEJABAT ALA2 KOREAN STYLE

1st thing sebelum saya buat konsep Korean Look ni saya dok pikir jadi ke idak.. Tapi why not cuba jer.. Biasanya perempuan akan berdandan time dating. Kalau yg bujang lagi la wajib kan.. yg dah mak2 org macam saya ni, ada mood. Tapi hakikatnya bila kita bermalasan di pagi hari time ke ofis aura negatif akan ikut sekali. Kali ni saya nak buat mekap ke pejabat tapi nak yg mudah.. Semua yg saya guna dari produk Sendayu Tinggi ;) 




Biasanya orang melayu ni kalau mekap suka yg light2 dan simple.. alasannya nak cepat lebih-lebih lagi kalau yang ada anak di rumah. Mana nak siapkan anak, laki, sarapan, diri sendiri dan macam-macam lagi. Ada yg ambil pendekatan mudah menyiapkan diri dengan hanya menepek bedak baby dah siap.. Haaa... gitieww.. 

Ok fine, kalau kita ni natural beauty ala2 Fasha Sandha memang ok je kalau nak natural beauty cenggitu. Tapi, kalau kita ni so so jer, mekap sangat membantu supaya kita nampak bersemangat dan ceria bila nak ke ofis. Tapi diingatkan..jangan mekap je meletop, tapi keluar pakai kasut flat atau jenis tapak tebal beli kat booth Thailand tu, tudung RM5 beli kat kedai borong pastu tak bergosok then matching kan pulak dengan seluar zaman 80's .... ohh sedehh... Tak matching uolss.. 

Sebelum pergi ke topik sepatutnya moh kita ke produk yang saya gunakan utk tutorial kali ni. Antaranya  : 

  1. Makeup Base RM29.00
  2. Mousse Sunblock RM30
  3. Doll Skin Foundation RM38
  4. Baked Face Powder RM40.00
  5. Gel Liner RM29.90
  6. Tapered Brush RM33.00 / Cream Foundation Brush RM35.00
  7. Eye Primer RM25.00 / Eyes & Cheek Palette RM65.00
  8. Double Coating Mascara RM35.00
  9. Rose Blush On RM33.00
  10. Glitter Gloss RM29.00
  11. Lip Art Lipstick RM31.00

Bagi yang tak tahu mana nak dapatkan produk ST ni, just pergi di Watsons terpilih, Outlet2 ST seluruh Msia ataupun online whatsapp di 019 7917133 / 019 3042133. Link FB Online, IG dan lain2 saya ada bagi di ruangan kanan panel blog ni.. 









Teknik mekap kali ni saya ambil inspirasi dari Korean Style yg suka skin ala2 glossy dan bibir merah di center lip shj.. Apa kata kita try.. yg dah tua mcm saya ni pun blh fefeling konon sweet 17th hokey ( jangan muntah kuning ye.. hahaha ). Pict di bawah ni step paling ringkas macam mana nak menggayakan Korean Lips. Sapu Lip Art kod Pink Posh di center bibir dan sapukan Simply Gorgeous Lips kod Peach Fudge di keliling frame bibir. Senang kan ??

KOREAN LIPS STYLE

LOOK 1 - Soft & Natural

Mekap yang 1st ni memang natural dan nampak muda. Tekniknya super ringkas dan tak overdone. Tapi lipstick saya pakai utk look ni Lip Art kod Velvet Melon dengan Heavenly Glitter Gloss kod Apricot Sorbet.

utk tutorial tudung ni saya ada buat di youtube..

sebenarnya tgh pose pikir jam kat belakang ni dari pukul 7.00 tak gerak2.. hahaha

gitieww.. saya membaca buku jugak di masa lapang. Rajin kan :) cettt...


LOOK 2 - Bold & Confident

Sangat sesuai kalau uols ada special occasion atau presentation. Memang nampak konfiden walau dalam hati kecut kan .. hahaha.. penampilan ni penting sebab dari situ org akan judge kita. Kalau uols banyak terlibat dengan orang luar terutama profession melibatkan marketing, appearance tu mmg aset sangat utk dapat job kan :)

rahsia gigi dan kulit nampak putih ialah gincu merah.. cer try..

ehh.. nampak sket la muka boypreng i kat frame kecik tu :P

props prepared by me :)


So, bagi yang nak tgk full tutorial please click http://youtu.be/qB0IG0aFULI 

Please comment kalau ada mekap yg uols nak saya share utk look yg akan datang.. and Tq again for ur comment di youtube, FB dan Instagram.. :) :) :)  bye..

0 comments:

Post a Comment