Wednesday, August 27, 2014

CARA MEKAP TAHAN LAMA BG KULIT YG CPT BERMINYAK

Topik : Cara saya mekap utk elak kesan bercapuk terutama kulit berminyak serta penjagaan skincare yang membantu mengawal jerawat dan pori besar 



Entry kali ni saya nak share cara utk kawal kulit berminyak dan tips mekap supaya tahan lama. Biasanya skin oily ni mekap mmg tak tahan lama. Tak sampai sejam muka dah macam minyak goreng.. hahaha.. Kalau yg weding tu lah paling kesian. Sampai berkerut muka tetamu tgk muka pengantin perempuan.. Adoi.. ni pengalaman saya sendiri sebab dulu saya masalah jerawat resdung teruk + minyak di muka seolah-olah diternak dengan jayanya !! 

Saya baru pandai jaga beauty start umur 17 tahun. Sebab dah x tahan jerawat yg tak mahu surut-surut. Saya ambil Nosygone utk treat resdung dulu sbb jerawat saya jenis yg bengkak tak ada mata dan bernanah. Waktu tu tak ada Oily Set, jadi saya pakai Golden Soap dengan Face Mask je. Lepas Oily Set ada saya switch. Sampai sekrang pun saya ada mslh dengan Oily skin tapi dah tak teruk macam dulu. Bila skin oily biasanya jerawat lbh mudah naik. So, nasihat saya bg yg ada mslh skin berminyak ni kena take care btl2. Sayang oii muka berlubang2 lagi-lagi time tu tengah remaja baru nak UP.. Kawan-kawan semua gebu belako. Kita ni nan hadooo.. Belum scar dari jerawta tu. Sakiiiittt hati.. Hari-hari tgk cermin menangis.. ( Ni jenis jerawat batu ye.. sebab tu frust sesangat )

Tips ringkas yg saya nak share ialah cara penjagaan kulit berminyak dulu. Ini step yg super mudah. Bukan buat hari2 pun semua step ni.


STEP PENJAGAAN MUKA BERMINYAK 

1. Golden Herbs Soap
  • Ini lah produk yg pertama saya pakai. Dulu ST ada sabun ni je masa mula-mula di pasaran. Memang bgs sgt kalau skin jenis berminyak dan ada jerawat. Kulit jadi tegang, bersih dan jerawat kering cepat
2. Oily & Acne Masker + Scrub
  • Saya cuma pakai 2x sahaja dalam seminggu. Bagus remove dead cell. So, skincare yg kita pakai akan lebih mudah meresap dan menampakkan hasil yg cepat kat skin. Masa rub tu jgn over sangat kononnya mencuci bersih. Skin akan luka halus dan x bagus utk pori juga. Mula-mula just biasrkan macam mask. Dah kering baru sental lembut. Area mata kena rub sangat halus okey..
Saya saja buat sebelah muka, so blh tgk selepas perbezaannya lebih fresh. Kalau uols rajin try buat sebelah muka je. Baru puas hati tgk instant result kan :)

3. Clay & Mask
  • Produk ni dari tanah liat. Nak tgk efek uols just sapu sebelah muka je.Pasti jakun kejap.. hahaha.. Kalau ada masalah open pores mcm sy ni kena cuba. Pori akan mengecil sikit dan parut jerawat pudar. Mmg nampak ketara lepas satu kali pakai je. Yg ni saya pakai 2x seminggu. Saya akan selangkan dengan penggunaan skrub
4. Oily & Acne Powder
  • Bila muka saya berminyak saya akan pakai ni waktu malam sebelum tidur lepas pakai krim semua kat muka. Kalau uols rajin, sapukan bedak berubat ni dengan Toner atau air pun blh. Jadikan mcm bedka sejuk. Esok tu sure rasa muka different dan less oily. Masa skin saya dry, sy akan skip produk ni. Nak pakai siang pun blh jer.. sapu selepas atau sebelum Sunblock.
5. Mousse Sunblock spf 30
  • Sekarang dah ramai tau kebaikan pakai sunblock ni. Ia akan berikan kesan ketara lepas berpuluh tahun. Orang yg tak pakai sunblock mukanya akan cepat dimamah usia. Ia jg akan bg satu filter pada skin. Matahari akan sebabkan skin dry, kedut, jeragat dan kusam. Nah saya bagi link biar yg tak tau macam mana rupa sunblock tu lps sapu kat muka. Tapi kalau skin jenis Oily sebaiknya cari yg waterbase atau lightweight. Sebab tu sy suka sangat Mousse Sunblock sbb ringan jer kan skin dan x bercapuk-capuk disebabkan muka sy yg kombinasi ni ;)


6. AC-NE Tablet
  • Apa fungsinya ?? kalau uols ada masalah jerawat disebabkan hormon x stabil bila period atau terutama teenagers / student wajib ambil ni. Selain reducekan redness dan bengkak ia akan kawal pembiakan jerawat yg beranak pinak. Just kunyah 2 tablet waktu pagi. Tgk pada dalaman bdn. Ada yg cepat result nampak kesan lepas ambil 7 -14 hari. Jerawat dah kurang meriah dan lama-lama hilang.

7. AC-NE Powder
  •  Yg ni pulak just kunyah waktu malam sebelum tidur. Utk apa ?? Bagus kawal minyak dan kecilkan pori uols. Saya ada mslh dengan open pores area pipi sikit. Paling best parut jerawta cepat pudar sebab dalam ni ada kolagen selain kaya dengan VIT C yg mmg proven bantu kurangkan scar kan.. Nak kesna cepat mmg bgs combine those 2 produk. Yg ni mmg latest dr ST. Adik saya yg pompuan tu mmg dah pesan awal sebab dia ada masalah jerawat pasir.

Haaa.. senang kan. Biasanya kalau yg mmg follow tips sy bagi ni tak sampai 3 hari mmg akan happy dengan resultnya. So, bila skin dari awal dan kurang minyak apa shj mekap yg kita pakai akan lasting. Saya nak bagi tips utk mekap kalau skin kita ni mmg jenis cepat berminyak. Saya ada buat tutorial di youtube. blh click link ni ya :)


Yg ni saya pakai Lip Sensation Duo Function kod Pinky Blitz


PALING PENTING PERLU ADA UTK MEKAP TAHAN LAMA 

Produk Mekap yg saya gunakan :
  • Moisturizer Glow - sapu pada U Zone yg senang kering sahaja
  • Makeup Base - akan conceal pori besar & mekap tahan lama walau berpeluh / berminyak
  • HD Liquid Foundation - super full coverage & sesuai utk skin oily
  • HD Studio Powder - kesan matte & bedak tahan lama. Saya suka dot warna warni dalam tu
  • Gel Liner - Espresso Brown ( kening ) - masa apply jgn press utk dapatkan "soft look eyebrow "
  • Eye Primer - kalau pakai eyeshadow mesti sapu. Kalau x nanti crack terutama skin yg cpt peluh / oily
  • HD Signature Eyeshadw kod Oceanic Starlet - ada tips nak sapu color biru terang utk siang hari
  • Gel Liner kod Platinum Black - waterproof dan mmg x comot walau dah joging marathon 2x padang
  • Double Coating Super Volume Mascara - bagus utk besar & galakkan mata kecik macam saya
  • Rose Blush On kod Bronzer / shading - kalau rajin pakai, dan mmg akan nmpk perbezaannya ketara
  • Bright Duo Blush kod Sunset Rose & Cool Pink - saya combine 2 color utk dapatkan glowy result
*kalau x paham kena click tutorial yeee :D

Ni color swatch utk HD Liquid Foundation yg baru. Tutorial kali ni saya pakai kod Dust

Mmg cute Polka dot dalam ni. Tapi masa apply color tu akan blend in dgn skintone kita.. jgn ingat jadi pelangi lak bila sapu

ANTARA 5 WARNA LIPSTIK YG SAYA GUNAKAN :
Masa apply ni saya tak press sgt. Just light jer. Kalau nak color mantap mmg kena reapply.

Tadaaa.. tak tau nak pose apa dah ni sebenarnya. Boleh la main cak-cak

So, thats it.. leave a comment kalau ada apa2 tutorial yg uols nak tgk.. jumpa lagi next entry ye & tq sudi baca :)





















0 comments:

Post a Comment