Saturday, January 10, 2015

INFO YG RAMAI TAK TAHU PASAL RESDUNG

TOPIK : NORMAL KE KALAU ADA RESDUNG / SINUSITIS

Orang Melayu mmg terkenal kalau dapat resdung ni. Alasannya sebab makan budu la.. belacan la.. atau ada juga yg mmg tak tau pun resdung tu apa. Asal ada jerawat je cakap resdung.. Tau tak simptom resdung ni macam2..baby dan kanak-kanak pun blh dpt resdung ni. Ia diwarisi dari ibu dan bapa. Ingat harta je boleh diwarisi ?? 

Bila ada anak ni saya kerap bawa ke Klinik khas utk kanak2. Kebetulan doktor ni jenis yg mmg suka share ilmu. Katanya resdung / sinus ni diwarisi dari ibu & bapa kita. Pembawa biasanya tidak menunjukkan sebarang simptom. Yg teruk dan nampak kesannya adalah penghidap. Patut la saya dapat jerawat dan alahan resdung teruk.. Sebab pembawa resdung ialah dari Mak saya. Kulit dia bersih je. Makan apa pun blh dan tak gatal2 mcm saya. Semua adik2 saya ada alahan. Yg ada masalah jerawat bernanah teruk 2 org..  Yg lain dpt kesan resdung lain seperti cepat pening / berat sebelah muka, sesak dada, asma teruk, batuk berkahak & selesema panjang dan hidung kerap berair terutama waktu pagi.

Bila saya dpt resdung anak memang mewarisi lah.. nasib tak teruk sangat. Anak saya yg sulung alah pada telur, udang dan ketam. Bila makan naik gatal satu badan dan hidung termasuk mata jadi gatal2. Doktor terpaksa bagi ubat tahan gatal dan alahan sebab budak lagi. Itu antara simptom resdung yg dia dapat. Anak saya yg ke 2 dapat simptom resdung semput tapi tak teruk macam adik bongsu Amani yg dapat asma teruk. Rupanya asma ni pun punca dari resdung. Manakala 3 orang adik saya yg lain dapat asma. Tak boleh mandi pool lama atau tersalah makan dan wajib bawa ubat dan inhaler ke mana2.. nasib baik anak saya tak dapat alahan teruk mcm adik2 saya dapat.. 

MACAM MANA NAK TAU ADA RESDUNG / SINUS KE TAK ?
Resdung ni sebenarnya ramai yg yg dapat tapi ramai jg yg tak sedar. Bila dah tahap kronik kena rujuk pakar sebab ia blh menyebabkan jangkitan kuman pada otak. Antara simptom resdung ialah demam atau batuk yg berpanjangan walaupun sudah mengambil ubat, selesema / hidung berair, kahak, gatal rongga muka / mata / hidung / telinga, sukar bernafas, jerawat bernanah, nafas berbau busuk, kelemumur tebal berkuping, muka terasa berat sebelah, berdengkur kronik, jerawat batu bernanah ( 3% dari penghidap resdung yg akan dpt jerawat teruk ), memburukkan keadaan lelah, jangkitan nanah pada kawasan mata / telinga dan sakit tekak yg kronik

              
Kelemumur jadi tebal dan berkuping2 antara tanda resdung
                           
Jerawat resdung biasanya jenis yang susah pecah / tanpa mata & bernanah serta bengkak teruk. Cenderung juga tumbuh di belakang atau depan badan 

Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya. Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata. Akhirnya boleh menyebabkan buta. Manakala untuk orang  dewasa, ia boleh menyebabkan nanah daripada sinus frontal tidak dapat keluar daripada hidung dan akan masuk serta memenuhi ruang dalam otak. Ini akan menyebabkan dinding pemisah akan menjadi semakin tebal dan boleh mengakibatkan sinus mudah tersumbat.

Bila resdung teruk bahagian rongga wajah seperti mata, hidung dan telinga mudah gatal dan merah
Resdung juga boleh menyebabkan jangkitan pada otak dan membunuh jika di tahap kronik. Ada kes yg menyebabkan seseorang hilang deria bau dan rongak pada hidung ( kanser )

Antara individu yang berisiko menghidap resdung:
  • Mereka yang alah kepada habuk dan makanan yang menyebabkan hidung mereka tersumbat
  • Turbinate dinding tepi hidung terdiri daripada tiga turbinate iaitu tulang-tulang dinding yang mempunyai para. Mereka yang mempunyai turbinate yang besar, berisiko untuk mendapat resdung kerana ia menyumbat rongga atau ruang udara.
  • Mereka yang mempunyai ketumbuhan dalam hidung
  • Mereka yang mempunyai kelainan (abnormality) dalam hidung seperti septum dinding pemisah hidung            yang bengkok

APAKAH RAWATAN MODEN JIKA ADA MASALAH RESDUNG / SINUSITIS ?
Doktor akan melakukan pemeriksaan tertentu, termasuk endoskopi hidung yang mungkin menunjukkan limpahan nanah dari bukaan sinus. Doktor juga akan kadang kala memerlukan ujian imbasan CT sekiranya ada komplikasi, seperti penyakit sinusitis yang merebak ke bahagian mata atau otak, atau sekiranya ada perancangan untuk pembedahan. Rawatan biasanya berbentuk ubat penahan sakit, irigasi  hidung dengan cecair khas dan pemberian antibiotik sekiranya terdapat jangkitan bakteria. Kes sinusitis kronik memerlukan ubat semburan hidung steroid bagi mengurangkan radang.
rawatan endoskopi akan dilakukan pada hidung utk pemeriksaan



RAWATAN HERBA YG MERAWAT RESDUNG ?
Antara produk yg digalakkan bg mrk yg alami mslh resdung ialah Nosygone RM34. Ia akan mengeluarkan dahulu kesan alahan spt keluar ibu jerwt, kahak atau rongga gatal dlm tempoh awal pengambilan. Simptom ini bergantung pada tahap resdung seseorang alami. Saya dulu masa usia 17 tahun ambil perlukan masa 6 bulan utk redakan alahan hidung tersumbat dan jerawat bernanah. Sekarang dah tak alahan lagi mcm dulu. Berbeza dgn ubatan doktor yg melegakan utk sementara waktu

NOSYGONE – RM34/ RM36 EM
Nosygone boleh dijadikan terapi untuk merawat resdung dari dalam untuk mengelakkan kanak-kanak dan orang dewasa mendapat eczema, lelah, asma, hidung berair seperti selsema berpanjangan yang berpunca dari resdung yang tidak diubati.
Boleh diambil usia 12 tahun ke atas. Dos ialah 2 biji 2 kali sehari sebelum makan berat 
Antara komen pengguna ST yg pernah amalkan Nosygone

Keistimewaan Nosygone:
    • Herba tradisional yang bertindak mencuci dan membunuh kuman resdung dari dalam
    • Merawat jerawat bernanah yang serius
    • Membaikpulih tisu yang rosak
    • Melancarkan perjalanan darah bersih di bawah kulit muka
    • Menghilangkan dan mengeluarkan bau busuk dalam hidung akibat resdung
    • Mengeluarkan kahak dan lendir
    • Mengatasi kegatalan di sekitar muka dan kelemumur di kepala
    • Mengurangkan cecair berair di hidung dan juga bersin pada setiap pagi
    • Produk ini boleh diambil bagi kanak-kanak usia 11 tahun ke atas dengan dos 1 biji sehari.

 Simptom awalan semasa ambil :
  •  Simptom awalan tidak sama setiap orang. Ada yang keluar kahak, hidung berair, gatal   rongga atau keluar ibu jerawat dan haid berwarna hitam legap serta berbau busuk dalam tempoh 3 minggu atau lebih mengikut tahap resdung seseorang.
  • Ia mencuci darah kotor dan toksin seIain membunuh hama resdung. Selepas beberapa tempoh, resdung akan berkurangan dan alahan resdung akan hilang. Jerawat batu dan bernanah juga akan surut.
  • Rasa gatal di sekitar leher, muka, telinga dan hidung disebabkan hama mula bertindakbalas dan akhirnya mati serta keluar melalui kahak


RAWAT JERAWAT YG BERPUNCA DARI RESDUNG
Bagi yg alami jerawat bernanah dari resdung boleh cuba utk memudarkan kesna parut dan jerawat dengan menggunakan produk wajah secara konsisten. Bila dalaman sudah bersih dari kuman resdung insyallah jerawat dan tak teruk seperti sebelumnya dan lama kelamaan akan surut.

Golden Herbs Soap – RM15/ RM18 EM
  • Sabun herba emas ini formulasi dari herba madu lebah, ganoderma dan berupaya melembapkan wajah serta menghapuskan jerawat serta mengawal minyak. Jika jerawat sangat teruk dan besar2 sebaiknya ambil pek trial Oily & Acne Set RM55 yg lengkap dengan 4 produk sekali dlm satu pakej

Sabun Golden Soap ni khas kalau skin Oily dan jerawat tak berapa teruk
                                              

Kalau jerawat teruk sangat sebaiknya ambil pek lengkap Oily & Acne Set dan kesannya mmg lebih efektif



-       Acne Serum - RM26/ RM28EM & Clay Mask – RM27/ RM29EM
  • Guna Clay Mask 2 kali seminggu untuk mengawal minyak. Mengecilkan liang pori dan memudarkan parut.
  • Acne serum pula sapu pada jerawat untuk mengecutkannya dengan cepat dalam tempoh 24jam
                                                 
                                                                      Acne Serum 
                                                                          











TESTIMONI SEBENAR :



 

Mohd Rais, 26 tahun – Peg. Kerajaan
“ Jerawat tumbuh akibat resdung yang saya alami sangat memeritkan. Bila tumbuh pasti bernanah dan meninggalkan parut jerawat serta kesan berlubang. Untung Nosygone selamatkan wajah saya. Alahan  selepas makan Nosygone tidak teruk, hanya gatal-gatal di sekitar hidung dan muka. Masalah resdung dan jerawat sekarang sudah tiada. Dengan Golden Herbs Soap mempercepatkan lagi kesan parut hilang dan kulit semakin halus dari hari ke hari.  ”







Fanny, 30 tahun – Kerani
“ Setiap pagi menjadi rutin harian saya sejak dari remaja, saya akan bersin dan hidung berair. Terasa rimas sangat bila hidung kadang-kadang tersumbat dan mata kemerahan. Selepas mengambil Nosygone untuk rawatan resdung, bersin dan hidung berair semakin kurang dari hari ke hari sehinggalah tahap tiada bersin langsung.  ”

Bagi yg nak dapatkan produk Sendayu Tinggi boleh datang ke Outlet2 ST atau beli online click di  SINI ataupun blh whatsapp order terus di 019 7917133 / 019 3042133







11 comments:

Khairul said...

Kalau sesiapa ada Resdung ,boleh cuba ubat resdung bella formula. Kesan pengurangan seawal 3 hingga 7 hari, Insyaallah dengan izin Allah. Boleh layari http://www.ubat-resdung.com utk tempahan.

zamil idris said...

Punca Tumbuh, Naik Jerawat.
http://lemangpanas90.blogspot.my/2015/08/punca-tumbuh-naik-jerawat.html

syaafee said...

Masalah resdung hilang dengan CELLMAXX.
Layari facebook Terapi Sel Stem Malaysia.

Imah Hmie said...

Banyak juga pesakit resdung ne dikalangan orang kita, seakan-akan tiada penawar, insyallah dengan amalkan CMD (concentrated mineral drop) juga dapat mengatasi masalah ini dari menjadi parah , hubungi saya di +60199278721

Dr Akbar Abdullah said...


Tips-tips yang boleh diamalkan untuk mencegah pembentukan jerawat atau acne ialah:
1) Gunakan cecair pelembab untuk mencegah kulit muka daripada kering
2) Kurangkan penggunaan alat solek
3) Kerap mencuci muka bagi mencegah pengumpulan minyak
4) Berhati-hati dengan produk yang kita pakai pada rambut
5) Melakukan senaman rutin
6) Elak kulit muka daripada terdedah kepada cahaya matahari terik

sigit said...

terimakasih atas informasinya gan, saya mencari informasi tetang jerawat yang selalu mengganggu penampilan wajah.
Menghilangkan Bekas Jerawat
.

Rasidda Norazmi said...

Assalam , masalah resdung memang sangat menganggu bukan ?Jangan ambil mudah dengan masalah resdung ini tau ! Ada cara untuk Mengatasi Masalah Resdung Dengan Cara Yang Berkesan Dan Selamat
Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

Rasidda Norazmi said...

Assalam , masalah resdung memang sangat menganggu bukan ?Jangan ambil mudah dengan masalah resdung ini tau ! Ada cara untuk Mengatasi Masalah Resdung Dengan Cara Yang Berkesan Dan Selamat
Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

Nurulatiqah 97 said...

assalammualikum . saya nk tanya sendayu tinggi ada jual area seremban dekat mana ya ...

meor ahmad shahrir hj ahmad alwi said...

assalamualaikum wbt.. saya nk kongsikan Petua nk menghilangkan resdung yg lebih berkesan,cepat dan paling efektif adalah dengan hnya menggunakan minyak petrol ron 95.. ambil dalam 10ml minyak petrol ron 95 dan masukkan kedalam lubang hidung.. tunggu sehingga 15 saat.. kemudian dekatkan muka pd sebatang lilin yg sedang menyala.. cubalah cara ini terbukti sgt2 berkesan.. anda akn lihat ulat2 resdung keluar dari hidung anda.. selepas itu anda akn mrasa nikmat kelegaan dari masalah resdung yg kronik hnya dlm beberapa saatje anda akn sembuh dr pnyakit resdung yg membebani khidupan anda.. hnya skali je anda perlu utk membuat rawatan dan sgt2 pantas dan sepantas kilat serta menjimat masa, waktu,tenaga dan usaha anda bg merawat penyakit resdung yg merungsinkan serta membebankan hidup anda...

Sabun Amoorea said...

wah ngeri sekali melihat jerawat yang meradang, resdung itu apa ya penasaran, mudah-mudahan cocok salam
sabun herbalnya.

Post a Comment