Friday, January 2, 2015

BOLEH KE AMBIL SUPLEMEN MASA HAMIL ?

TOPIK : PRODUK YANG SESUAI DI AMBIL MASA HAMIL & KEBAIKANNYA PADA IBU SERTA BAYI

Masa pregnant elakkan makan makanan yg berbau mcm petai dan jering sebab nanti masa bersalin darah berbau busuk. Air kelapa pula ramai kata bagus utk skin baby tapi kalau terlalu byk hidung baby mudah tersumbat. Memang betul rupanya, anak saya yg 1st saya byk minum air kelapa. Bila keluar je selalu kena selalu korek keluar lendir dlm hidung dia mcm jeli kelapa basi dah rupanya.. haha

Kali ni saya nak share produk yang sesuai utk masa pegnant. Byk ibu muda biasanya just ambil asid folic dan apa yg dibekalkan oleh hospital je. Saya masa anak 1st lagi dah didedahkan oleh Bonda Tercinta ( haa.. gituh. Maknanya ibu cerewet laa.. ) ttg kebaikan ambil suplemen even masa pregnant pun. Sebabnya ia akan menjadi pengaruh besar pada tumbesaran baby dan ibu sekali. Apa masalah orang hamil yg selalu terjadi. Saya nak share pengalaman sy pregnant 1st & 2nd :

Saya masa ni pregnant dlm 4 bulan kot. Uzma masa ni baru masuk 2 tahun lebih. Gambar masa saya dlm Van cuti2 dgn family. Rindu pula time pregnant bila tgk gmbr lama ni
Zaman "kegemilangan" kami berdua. Kaki Uzma tu rindu nak geget2 lagi..

  1. Mabuk teruk masa 1st trimester sampai tak lalu makan.
  2. Naik jerawat melampau pada muka dan badan
  3. Gelap area leher
  4. Senang masuk angin perut terutama kalau makan lambat
  5. Gatal pada perut terutamanya disebabkan meregang selain kulit mmg dah sedianya asal kering
  6. Muka sangat oily dan jadi uneven
  7. Naik almost 30kg masa hampir due
  8. Kejang area betis especially dah trimester ke 3
  9. Kena jaga makan sebab Doktor kata naik byk sgt berat nanti susah slim lepas bersalin
  10. Darah rendah masa 1st & 2nd pregnancy
Masa pregnant tak tahu kenapa semua jenis ubat amatlah payah saya nak telan. Tapi yg wajib macam Kalsium, Asid Folic memang saya ambil. Memandangkan saya tak selera minum susu saya gantikan dengan Slimmax Drink je. Ada satu lg suplemen yg doktor bagi iaitu Neuro Gain. Saya ingat macam minyak ikan biasa. Rupanya yg ni without EPO. Lepas Trimester kedua selera dah mula ok baru saya mula ambil Spirulina dgn Gingko sbb dalam tu kaya vitamin. Gingko kan bgs utk brain dan memori. Harapan saya spy anak tu kuat memori dan blh bljr dgn cepat.. Kalau ikut mak dia ni kena ulang baca 200 kali baru ingat.. haha..



PRODUK YANG BOLEH DIAMALKAN SEMASA HAMIL

Dalam produk ST memang ada beberapa produk yg boleh diambil masa hamil. Selain bagus utk si ibu ia juga bgs utk baby dalam perut juga. Saya sendiri amalkan antaranya Slimmax Drink, Spirulina, Gingko dan Instant Collagen Powder. Tak lupa masa 2nd pregnancy saya mesti sapu Anti Stretch Mark Cream supaya rekahan tak teruk. Masa pergnant 1st produk tu tak ada lagi.. Memandangkan pregnant 1st byk mistake dah buat jadi saya tekad pregnant ke 2 saya nak jaga betul. Jadi yg bakal bergelar ibu jgn malas2 tau. Diri sendiri yg rugi nanti. 



Slimmax
  • Bijirin mempunyai lebih banyak asid folik, zat besi dan fiber jika dibandingkan dengan roti putih dan juga nasi
  • Bertih jagung kaya dengan fiber dan pelbagai nutrien seperti vitamin E dan selenium
  • Elak sembelit, gastrik dan pedih ulu hati
  • Mengeyangkan dan menurunkan kolestrol dalam badan
  • Mengelakkan diabetis
Slimmax - RM27.90/ RM29.90 EM

Spirulina ST
  • Mengandungi nutrient lengkap seperti di dalam sayur dan buah-buahan untuk antibodi dan tumbesaran janin
  • Kaya dengan sumber protein yang senang dicernakan selain lengkap dengan Iron, Chlorophyll dan Betacaratone serta tinggi Antioksidan. Pengganti sayuran terutama jika alah / mabuk 
  • Pengganti makanan berkhasiat untuk wanita yang kerap muntah dan tidak selera pada trimester pertama
Spirulina ST - RM35/ RM37 EM


 Cocoa Collagen / Instant Collagen Powder
  •   Mengatasi rekahan pada tubuh badan seperti di punggung, paha dan payudara  kerana        kenaikan berat badan yang mendadak
  •   Mencantikkan & memutihkan kulit ibu dan bayi
  •   Memberikan tenaga dan mengurangkan loya
Cocoa Collagen - RM26.90/ RM28.90 EM
Instant Collagen Powder - RM41/ RM43 EM

Amme Heat/ Lempoyang
  •  Krim panas selama 24jam yang mampu melegakan sakit pinggang dan kekejangan kaki dan otot
  •  Boleh digunakan juga selepas bersalin
  • Jika pedih ulu hati atau kembung perut sapukan sikit sahaja area dada dan perut utk melegakan kesan tak selesa serta merta. Saya suka sapu time kaki kejang lebih2 lagi time malam.
Amme Heat - RM34.50/ RM37.50 EM

Lempoyang - RM30/ RM32 EM

 Ginkgo
  • Mengelakkan sindrom pelupa, membekalkan oksigen dan melancarkan peredaran darah
  • Mengandungi anti oksidan yang terbaik untuk suplemen harian
  • Bagus utk beri oksigen dan elakkan cepat mengantuk terutama masa belajar
Ginkgo - RM40/ RM42EM

 Fair & White Beauty Drink
  •  Diperkaya dengan Soya, Pinebark,Lyscium, Vit C dan Acai Berry selain rasanya sedap berperisa Vanilla.
  • Bagus utk wanita hamil bagi mencerahkan kulit ibu dan bayi
  •  Mengelakkan kulit kering dan bersisik semasa kehamilan
  •   Mengurangkan sembab bawah mata dan kulit kusam
Fair & White Beauty Drink - RM39/ RM41 EM


Bagi yg nak tahu apa saya ambil utk kurus masa pantang blh click CARA SAYA KURUS LPS BERSALIN  utk baca. Kita story mory lagi utk next post ye.. babai..




0 comments:

Post a Comment